P PARENTAL ROLE IN STIMULATING CHILD DEVELOPMENT WITH THE DEVELOPMENTAL STATUS OF CHILDREN AGED 3-5 YEARS IN THE PEDIATRIC CLINIC OF PAMBALAH BATUNG HOSPITAL.

Authors

  • Nani Hinderayani PPNI
  • Malisa Ariani Universitas Sari Mulia
  • Mohammad Basit Universitas Sari Mulia

DOI:

https://doi.org/10.33859/jni.v4i1.292

Keywords:

Toddlers, Parental Role, Development, Stimulation

Abstract

Background: Every stage of a child's growth and development is very important in the first thousand Days of Life (HPK) of his birth. Parental care and upbringing greatly affects the stage of its development. Proper stimulation will stimulate the child's brain so that its development becomes optimal.

Objective: The aim of the study was to analyze the relationship between the role of parents in stimulating children's development and the developmental status of children aged 3-5 years at the Children's Polyclinic at Pambalah Hospital, Batung.

Method: This study uses the Cross Sectional method. The population of parents and their children aged 3-5 years who visited the Children's Polyclinic at Pambalah Batung Hospital, the number of samples was 54 people. Purposive Sampling Technique. Questionnaire instruments and observation sheets and using the Chi Square test.

Result: The results showed that the role of stimulating good child development was 43 people (79.6%), the appropriate child development status was 34 people (63%). There I s a significant relationship with a value (p value) of 0.022, where the p value α (≤ 0.05).

Conclusion: Parents with a good role in stimulating the chance to have children with appropriate development compared to parents with a role that is not good in stimulating.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afwani, D. N., Lestari, I. M., Pawestri, P. M., Plilasari, N. A., Putri, D. A., & Widiastuti, A. (2022). Karakteristik Ibu Terhadap Stimulasi Perkembangan Anak Pra Sekolah Umur 4-6 Tahun. Jurnal Sains Kebidanan, 4(1), 36–43.

BPS. (2021). Profil Anak Usia Dini. Badan Pusat Statistik.

Datamedik. (2021). Poli Anak RSUD Pambalah Batung. (Tidak di Publikasikan).

Dewi, A. K., & Winarsih, B. D. (2017). Hubungan Peran Orangtua Dalam Menstimulasi Perkembangan Dengan Perkembangan Motorik Usia Prasekolah Di Tk Pertiwi Desa Kesambi Kab. Kudus. Prosiding HEFA (Health Events for All), 1(1).

Fernando, F., Etriyanti, & Novela Tandra, W. (2020). Hubungan Stimulasi Ibu Dengan Perkembangan Motorik Halus Pada Anak Usia 4-5 Tahun. Jurnal Kesehatan Medika Saintika, 11(2), 205–211.

Holipah, R. (2022). Hubungan Stimulasi Dengan Perkembangan Pada Balita (Studi di Posyandu Rumpin Desa Sukasari). ITSKes Insan Cendekia Medika.

IDAI. (2013). Mengenal Keterlambatan Perkembangan Umum Pada Anak. https://www.idai.or.id/artikel/seputar-kesehatan-anak/mengenal-keterlambatan-perkembangan-umum-pada-anak

Inggriani, D. M., Rinjani, M., & Susanti, R. (2019). Deteksi Dini Tumbuh Kembang Anak Usia 0-6 Tahun Berbasis Aplikasi Android. Wellness and Healthy Magazine, 1(1), 115–124.

Jurana. (2017). Perkembangan Motorik Kasar Dan Halus Pada Anak Usia 1-3 Tahun. Jurnal Ilmiah Kedokteran, 4(3), 47–63.

Kemenkes RI. (2016). Pedoman Pelaksanaan Stimulasi, Deteksi Dan Intervensi Dini Tumbuh Kembang Anak. Kemenkes RI.

Larasati, B. A. R. (2018). Hubungan Stimulasi Ibu Terhadap Perkembangan Anak Usia 3-5 Tahun Di PAUD Almirah Desa Limau Manis Kecamatan Tanjung Morawa Kabupaten Deli Serdang Tahun 2018. 63(2), 1–3.

Notoatmodjo, S. (2018). Metodologi Penelitian Kesehatan. Jakarta: Rineka Cipta.

Nurliza, M., & Rahayuningsih, S. I. (2016). Peran Ayah Dalam Stimulasi Dengan Perkembangan Anak Usia Prasekolah Di PAUD. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Fakultas Keperawatan, 1(1).

Nurmaliza, N., & Herlina, S. (2019). Hubungan Pengetahuan Dan Pendidikan Ibu Terhadap Status Gizi Balita. Jurnal Kesmas Asclepius, 1(2), 106–115.

Perdani, R. R. W., Purnama, D. M. W., Afifah, N., Sari, A. I., & Fahrieza, S. (2021). Hubungan Stimulasi Ibu Dengan Perkembangan Anak Usia 0-3 Tahun di Kelurahan Penengahan Raya Kecamatan Kedaton Bandar Lampung. In Sari Pediatri (Vol. 22, Issue 5).

Permenkes Nomor 66. (2014). Peraturan Menteri Kesehatan Republik Indonesia Nomor 66 Tahun 2014 Tentang Pemantauan Pertumbuhan, Perkembangan, Dan Gangguan Tumbuh Kembang Anak (Kemenkes RI (ed.); pp. 1–365).

Rischa, H., & Syalvia, O. (2021). Buku Ajar Pertumbuhan Perkembangan Anak Dengan Pemeriksaan KPSP Dan Denver II. Malang: Ahlimedia press.

Riskesdas. (2018). Badan Pengembangan Dan Penelitian Kesehatan Kementerian RI Tahun 2018. https://www.depkes.go.id/resources/download/infoterkini/menteri_rakorpop_20

Royhanaty, I., Sonhaji, & Widyaningsih, T. (2019). Peran Orang Tua Dalam Stimulasi Perkembangan Anak Balita. Jurnal Ilmu Dan Teknologi Kesehatan Stikes Widya Husada. Vol. 10 No. 2, 10(2).

Salmah, S. (2019). Hubungan Peran Orang Tua Dalam Stimulasi Dengan Perkembangan Anak Usia 12 Bulan Di Puskesmas Bengkuring Samarinda. Wellness and Healthy Magazine, Volume 1, 115–124. http://repository.poltekkes-kaltim.ac.id/173/

Sari, L., & Zulaikha, F. (2020). Hubungan Stimulasi Orang Tua, Pola Asuh Dan Lingkungan Dengan Perkembangan Bahasa Anak Usia Prasekolah di PAUD Kota Samarinda. Borneo Student Research (BSR), 1(3), 2235–2242.

Septiani, R., Widyaningsih, S., & Igohm, M. K. B. (2018). Tingkat Perkembangan Anak Pra Sekolah Usia 3-5 Tahun Yang Mengikuti Dan Tidak Mengikuti Pendidikan Anak Usia Dini (Paud). Jurnal Keperawatan Jiwa, 4(2), 114–125. https://jurnal.unimus.ac.id/index.php/JKJ/article/view/4398

Twiningsih, A., & Triminur H, F. (2019). Ayah Terlibat Keluarga Hebat. Jurus Jitu Membangun Pendidikan Karakter Pada Anak. Kota Batu: CV Beta Aksara.

WHO. (2019). Exclusive Breastfeeding For Optimal Growth, Development And Healths Of Infants. https://who.int/

Downloads

Published

2023-06-30

How to Cite

Hinderayani, N., Ariani, M., & Basit, M. (2023). P PARENTAL ROLE IN STIMULATING CHILD DEVELOPMENT WITH THE DEVELOPMENTAL STATUS OF CHILDREN AGED 3-5 YEARS IN THE PEDIATRIC CLINIC OF PAMBALAH BATUNG HOSPITAL. Journal of Nursing Invention, 4(1), 54–60. https://doi.org/10.33859/jni.v4i1.292